Szkolenia w MBP w Szczecinie w 2019 roku

Jak czytają mężczyźni, jak przygotować ofertę dla hipsterów i milenialsów, o czym pamiętać podczas pracy z czytelnikiem trudnym – na te i inne pytania odpowiedzieli sobie pracownicy Miejskiej Biblioteki Publicznej w Szczecinie.

Przez cały 2019 rok bibliotekarki i bibliotekarze podnosili swoje zawodowe umiejętności podczas szeregu szkoleń prowadzonych przez trenerów z Good Books.  Na każdym z sześciu warsztatów, które trwały po 5 godzin szkoleniowych, przeszkolono 20 osób. A wszystko to w dbałości o dobro czytelnika, bo dobra biblioteka to z jednej strony atrakcyjny księgozbiór, z drugiej zaś – profesjonalne kadry.

Poniżej harmonogram przeprowadzonych szkoleń.

Męskie czytanie. Jak zaszczepić czytelniczą pasję u chłopców?
25 kwietnia 2019

Celem szkolenia było danie bibliotekarzowi takich narzędzi i wiedzy, które realnie pomogą mu przyciągnąć mężczyzn i chłopców do swojej biblioteki. „Męskie czytanie” miało za zadanie zainspirować do przemyślanego konstruowania oferty, która wyrówna różnice między płciami. Szkolenie miało charakter warsztatowy, było nastawione na wymianę doświadczeń i dobrych praktyk pomiędzy uczestnikami. Po szkoleniu bibliotekarz powinien być w stanie zdiagnozować potrzeby męskiej części czytelników i przygotować dla nich atrakcyjne propozycje uczestniczenia w życiu biblioteki. Podczas szkolenia przedstawiono dobór lektur dla mężczyzn, rozbudzający w nich głód literatury.

Badania dowodzą, że udział chłopców w czytelnictwie jest znacznie niższy niż u ich równolatek. Różnice widoczne są w ocenie postaw czytelniczych i samej umiejętności czytania. Szkolenie było odpowiedzią na ten stan rzeczy. Zastanawiano się, jakie działania zaktywizują chłopców i zachęcą ich do sięgania po książki. Przeanalizowano ich zainteresowania literackie i zaproponowano dobór lektur, po które sięgną z przyjemnością. Przedstawiono pomysły służące promowaniu czytelnictwa wśród tej grupy oraz zbiór dobrych praktyk ułatwiających pracę z nią.

Trudny klient
28 maja 2019

Co to znaczy „trudny klient”? Jak go identyfikować, rozumieć potrzeby i reagować adekwatnie, chroniąc jednocześnie siebie? Jak reagować na stres, który spotykamy w codziennej pracy? Praktyka dbania o własne granice i zasoby w zetknięciu z wymagającymi klientami. Uczestnicy szkolenia zdobyli umiejętności niezbędne do pracy z trudnym czytelnikiem, tak by reagować w sytuacjach nietypowych i umieć radzić sobie ze stresem.

TUTAJ relacja ze szkolenia.

Ukraińcy w bibliotece – jak zrozumieć potrzeby i budować ofertę usług?
14 czerwca 2019

W związku z obecną sytuacją gospodarczo-polityczną do Polski przyjechało wielu Ukraińców. Trafili oni również do bibliotek, nieprzyzwyczajonych do tej pory do tak wielu obcokrajowców w swoich progach. Dzięki szkoleniu bibliotekarze powinni lepiej zrozumieć potrzeby tej grupy odbiorców i zbudować adekwatną do nich ofertę usług. Uczestnicy szkolenia nauczyli się też, jak pokazać ukraińskim czytelnikom, że polska biblioteka to też miejsce dla nich. Dowiedzieli się, kim są ci potencjalni, nowi klienci. Jakie mają oczekiwania, czego się obawiają? Na czym polegają różnice kulturowe i czy przeszkadzają w integracji? Jakie punkty wspólne okażą się pomocne kiedy ukraiński czytelnik przyjdzie do biblioteki? Po ciekawym szkoleniu, uczestnicy, bogatsi o nową wiedzę i doświadczenie, ruszyli integrować środowiska ukraińskie wokół swoich bibliotek.

TUTAJ relacja ze szkolenia.

Innowacyjna obsługa klienta w bibliotece
8 października 2019

Podczas szkolenia omówiono standardy w obsłudze klienta i przedstawiono zbiór dobrych praktyk postępowania z użytkownikiem i gościem instytucji. Przeanalizowano różne sposoby komunikacji: rozmowę w cztery oczy, przez telefon oraz z wykorzystaniem nowych kanałów, np. maila i mediów społecznościowych.

Uczestnicy podczas warsztatów zdobyli lub pogłębili (w zależności od potrzeb) wiedzę z zakresu standardów w obsłudze klienta i poznali zbiór dobrych praktyk postępowania z użytkownikiem i gościem instytucji. Przeanalizowano różne sposoby komunikacji: rozmowę w cztery oczy, przez telefon oraz z wykorzystaniem nowych kanałów, np. maila i mediów społecznościowych. Nowe umiejętności powinny mieć bezpośrednie przełożenie na wzrost jakości poziomu obsługi czytelnika w bibliotece.

TUTAJ relacja ze szkolenia.

Millenialsi oraz pokolenie „Z” w bibliotece. Techniki pracy, organizacja przestrzeni, budowanie oferty dla nowych pokoleń
8 listopada 2019

Przyciąganie młodych pokoleń do bibliotek i zachęcanie ich do sięgania po książki nie jest łatwym zadaniem. Wychowani w wirtualnej rzeczywistości, pobudzani niezliczoną ilością bodźców, nastawieni na szybkie rezultaty, niecierpliwi i zabiegani, młodzi ludzie rzadko zaglądają do bibliotek. Jak to zmienić? Co zrobić aby nakłonić ich do korzystania z oferty bibliotecznej? Odpowiedzi na te pytania szukano podczas szkolenia: uczestnicy poznali charakterystyki młodych generacji, nauczyli się diagnozowania ich potrzeb i budowania oferty oraz przestrzeni do nich skierowanej.

Biblioteka jest dla hipsterów. Jak zbudować ofertę, co kupować, kogo zapraszać?
19 listopada 2019 

Kim są hipsterzy? Jaki wpływ na funkcjonowanie człowieka ma przestrzeń, w której funkcjonuje? Po próbie odpowiedzi na te pytania odbyły się warsztaty, których celem było określenie do jakich grup odbiorców i na podstawie jakich czynników (otoczenie, środowisko, przestrzeń) każdy z bibliotekarzy będzie potrafił stworzyć ofertę właściwą dla swojego miejsca zamieszkania Na zakończenie prowadzący wskazał rekomendacje zakupowe na pozycje książkowe z powyższych dziedzin.

TUTAJ relacja ze szkolenia.

Miejska Biblioteka Publiczna w Szczecinie pozyskała dofinansowanie z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na podniesienie kompetencji swoich pracowników w ramach programu Partnerstwo dla książki.

Projekt był objęty patronatem medialnym Okręgu Zachodniopomorskiego SBP.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Nadchodzące wydarzenia

Epidemia DOBRA w Szczecinie [wystawa]

Epidemia DOBRA w Szczecinie [wystawa]

10 grudnia, 2020
0.00
Scroll Up
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych na zasadach określonych w polityce prywatności, Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies we wskazanych w niej celach, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce lub opuszczenie serwisu.
Skip to content